به وب سایت شرکت صنایع نساجی حریر ریس ارومیه خوش آمدید…

04433746135-38
info@harirris.com

نخ های DTY

5/5 - (2 امتیاز)

DTYنخ یکسره تکسچره تاب مجازی

DTY مخفف سه کلمه Draw Textured Yarn و به معنای نخ تکسچره کشیده شده می باشد و این نوع نخ بیشترین تولید و مصرف را در بین دیگر روشهای تولید نخ دارا می باشد.

این نخ حاصل فرایند تکمیلی تکسچرایزنیگ به روش دیسک اصطکاکی روی نخ POY است که هدف آن نزدیکی خواص ظاهری نخ پلی استر یکسره فیلامنت و یا نایلون یکسره فیلامنت به الیاف طبیعی می باشد.

در بعضی از ماشین آلات مذکور جت های گره زن تعبیه شده و به این ترتیب نخ های اینترمینگل (مینگل) شده تولید خواهد شد. نخ های مینگل شده(یا در اصطلاح جوشی) عموما برای نخ های چله به کار برده خواهد شد.

نخ DTY با اسم های هیت ست ، مصطلح نخ و فیلامنت پفکی در میان مردم شناخته می شود. به جهت نزدیک تر شدن خاصیت های ظاهری نخ پلی استر با الیاف طبیعی ، در فرایند تکسچرازینگ تاب مجازی که به روش دیسک اصطکاکی انجام می شود نخ های POY به تکسچره بدل خواهد شد.

فرایند تکسچرازینگ

تکسچرایزینگ به یک سری از عملیات اطلاق می شود که در آن ها الیاف مصنوعی مانند پلی استرنایلون اکریلیک و غیره, خاصیتی مانند الیاف طبیعی( مثل: پنبه ، ابریشم ، پشم و..) را به دست می آورند. به این معنا که در زمینه زیر دست(لمس نمودن پارچه) روش بافت و ظاهر به الیاف ایده آل برای ساخت منسوجات تبدیل خواهند شد .

به گونه ای دیگر باید گفت که تکسچرایزینگ را باید اینگونه تعریف کرد به یک سری مراحلی که برای آماده نمودن الیاف مصنوعی جهت تولید منسوجات به کار گرفته می شوند تکسچرایزینگ گفته می شود ،الیاف پلی استر که مورد استرچ یا تکسچرایزینگ قرار گرفته باشند، خواص فنریت به دست خواهند آورد.

گونه های مختلف نخ های تکسچره و کاربرد آن ها

این نوع نخ که در سه گونه ساده، اینترمینگل یا همان گره زده شده و همچنین کومینگل به تولید می رسد در به تولید رساندن پارچه های رو مبلی، پیراهنی، پرده ای، کت و شلواری،ملحفه ای، فاستونی، رو فرشی و سجاده، خواب مصارف صنعتی و فرش ماشینی به کار گرفته می شود. نخ های اینترمینگل یا همان نخ های گره زده شده به طور معمول جهت نخ های چله کاربرد خواهند داشت. از موارد دیگر کاربرد های این نخ باید به پوشاک تریکویی، مانتویی، جین، روکش صندلی و پتوی راشل اشاره نمود.

نخ DTY ساخته شده شرکت در رنگ های گوناگون زیادی و با  نمره بسیار خوب ۷۵ الی ۱۲۰۰ دنیر تولید می شود. نخ مذکور نتیجه فرایند تکمیلی تکسچرایزنیگ به گونه دیسک اصطکاکی بر روی نخ POY می باشد که هدف اصلی آن نزدیک شدن هر چه بیشتر خاصیت های ظاهری نخ پلی استر به الیاف طبیعی هستند و به دو روش اینترمینگل و ساده به تولید می رسد.

موارد کاربرد نخ

همان طور که گفته شد نخ DTY از کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت نساجی برخوردار بوده و همچنین از نظر رنگ و براقیت نیز این نوع نخ بسیار متنوع می باشد. یکی از مهم ترین موارد کاربرد نخ DTY امکان تولید مدل های خاصی از آن است که دارای تفاوت هایی با نخ DTY بوده و در صنعت نساجی نیز کاربرد وسیعی دارند. به عبارتی می توان گفت مدل های خاص نخ DTY همگی جزء زیر مجموعه این نخ هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نخ ترویرا
  • نخ ترویرا رنگی
  • نخ استرچ
  • نخ دوخت
  • نخ سردوز
  • نخ شوایتری
  • و

تمامی موارد ذکر شده جزء زیر مجموعه این نوع از نخ به شمار می آیند و لازم به ذکر است که نخ های DTY در ایران بیشتر با نام نخ ترویرا شناخته می شود. نخ شوایتری نیز زیر مجموعه DTY بوده و با نام های نخ دوخت، نخ سردوز و نخ خیاطی نیز شناخته می شود که یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین انواع نخ در صنعت پوشاک به شمار می آید. مدل های خاص نخ DTY هر کدام برای موارد مشخصی کاربرد داشته و در نمرات و تعداد فیلامنت متنوع قابل تولید است.

ویژگی های نخ DTY

حال که با موارد کاربرد نخ DTY آشنا شدید، قصد داریم در رابطه با ویژگی های نخ DTY نیز توضیحاتی را ارائه کنیم. نخ های DTY همانند دیگر انواع نخ دارای یک سری خصوصیات و ویژگی ها بوده که برای خریداران و کارخانجاتی که از این نوع نخ به عنوان ماده اولیه در تولیدات خود استفاده می کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به آن توجه ویژه ای دارند. از جمله مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات نخ های DTY می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاملا سازگار با محیط زیست
  • برخورداری از استحکام و مقاومت عالی
  • مقاوم در برابر حرارت
  • برخورداری از قابلیت بازیافت
  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر سایش
  • جذب کننده رطوبت
  • برخورداری از خاصیت ضد باکتری
  • مقاوم در برابر اشعه های فرابنفش
  • و

البته روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و فناوری شاهد تولید انواع خاصی از نخ های DTY هستیم که دارای ویژگی ها و قابلیت های جدیدتری بوده و کاربرد وسیعی برای صنایع نساجی دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

بالا