به وب سایت شرکت صنایع نساجی حریر ریس ارومیه خوش آمدید…

04433746135-38
info@harirris.com

نخ های FDY

5/5 - (1 امتیاز)

نخ FDY  مخفف Fully Drawn Yarn به معنای نخ کاملا کشیده شده می‌باشد. این نخ همچنین به عنوان polyester filament yarn (PFY) یا Spin draw yarn (SDY) نیز شناخته می‌شود. FDY به صورت عمده به عنوان پود و به صورت ترکیب با سایر نخ‌ها در تولید پارچه‌های مبلمان، طراحی و مد، جین، پرده و… ‌ استفاده شده و به صورت مات، شفاف و نیمه مات عرضه می‌شود.

پلی استر یا همان پلی اتیلن ترفتالات یک گونه از پلیمر نوع مصنوعی می باشد که نتیجه پلیمریزاسیون تراکمی اسید ترفتالیک و اتیلن گلایکول است و فیلامنت یا الیاف آن به طریقه ذوب ریسی ساخته شده و وارد بازار می گردند. اصلی ترین هدف از سیستم ذوب ریسی و ساخت الیاف های مصنوعی، جایگزین نمودن یا بهتر کردن خاصیت های الیاف طبیعی به علت قیمت رو به بالا و مشکلات فراوان ساخت آن می باشد. الیاف پلی استر به علت کم کردن مشکلات و دیگر مسائل زیست محیطی، ساده تر بودن مراحل ساخت و همینطور رو به بالا بودن خاصیت های کیفی محصولات ساخته شده آن، خودش را به یکی از بزرگ ترین رقبای رو به رشد مطرح نموده است. الیاف پلی استر به علت جایگاه کاملا مناسب آن، در صنایع گوناگونی از جمله عایقهای حرارتی و رطوبتی، منسوجات، کشاورزی، کیف و کفش و فیلتراسیون مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

منسوجاتی که بافته می شوند از الیاف پلی استر با استحکام عالی، انعطاف پذیری ایده آل، مقاومت سایشی کاملا مناسب، ثبات خوب نوری، ضد چروک و نمدی شدن است و به سادگی شستشو و همچنین با سرعت خوبی خشک می شوند.

نخ های محبوب کاملا کشیده شده به وسیله جهت گیری، کشش و کریستالیزاسیون یا همان تبلور یا بلور سازی تثبیت می شوند و در یک عملیات ذوب ریسی و اعمال کردن کشش بر روی نخ POY ساخته می شود و به دو شکل یک مرحله ای یا اینکه دو مرحله ای انجام می شود.

نخ مذکور به عنوان یک ماده ی اولیه ی جهت همه نخ های تابیده شده مصرف می شود و خود هم به شکل مستقیم در بافندگی مورد مصرف قرار می گیرد. مراحل ساخت نخ کاملا کشیده شده یا همان نخ FDY  مانند ساخت نخ POY می باشد، فقط این تفاوت وجود دارد که در عملیات کششی و حرارتی نخ به شکل کامل آرایش یافته می شود. FDY در رنگ های مختلف و متنوع از دنیر پنجاه تا ۱۲۰۰ ساخته می شود.

موارد استفاده نخ کاملا کشیده شده (نخFDY)

الیاف کوتاه: در طول های گوناگون مورد برش قرار گرفته و برای استفاده در کارخانه های ریسندگی به شکل خالص یا ترکیب شده با ویسکوز و پنبه کاربرد مفیدی دارند.

نخ های فیلامنتی: به شکل مجموعه رشته های ممتد و یکسره ساخته شده و در صنایع مختلف بافندگی برای ساخت پارچه های متنوع پرده ای، چادرهای زنانه، تور و غیره به کار گرفته می شوند.

نخ کاملا کشیده شده (نخFDY) با انواع مختلف در حوزه های گوناگون مورد جمع شدگی قرار می گیرند و در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال باید گفت که نخ کاملا کشیده شده (نخFDY) با جمع شدگی بالا در صنعت ساخت پارچه پرده ای و رومبلی مورد مصرف قرار می گیرند و سبب به وجود آمدن ساختاری برجسته که پف کرده به نظر می رسند در سطح پارچه خواهند شد . نخ کاملا کشیده شده (نخFDY) با جمع شدگی زیرین هم در صنعت ساخت پتوی راشل به شکل وسیع مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که از نخ FDY همواره به عنوان ماده اولیه تولید نخ های زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

  • نخ های تابیده
  • نخ شانل
  • نخ راشل

 

 

 نمرات قابل تولید نخ FDY

همانطور که گفته شد فرآیند تولید نخ FDY تا حدود زیادی مشابه فرآیند تولید نخ های poy است و نمرات قابل تولید آن نیز همانند نخ های poy بر اساس واحد دنیر می باشند. نمرات قابل تولید نخ FDY در برخی از کارخانجات بین 50 تا 1200دنیر بوده و در برخی از کارخانجات نیز بین 50 تا 1000 دنیر می باشد. در این مورد همواره ماشین آلات و تجهیزات تولید یک کارخانه، مشتریان آن کارخانه و… جزء عواملی هستند که در تعیین نمرات قابل تولید نخ FDY تاثیر گذار می باشد. برای آشنایی بیشتر به طور کلی نمرات قابل تولید نخ FDY شامل موارد زیر هستند:

  • 50 دنیر
  • 55 دنیر
  • 60 دنیر
  • 68 دنیر
  • 75 دنیر
  • 100 دنیر
  • 150 دنیر
  • 200 دنیر
  • 250 دنیر
  • و…

البته لازم به ذکر است که هر کدام از انواع نمرات قابل تولید نخ FDY از نظر تعداد فیلامنت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال نخ FDY با نمره قابل تولید 75 دنیر در تعداد فیلامنت زیر قابل تولید است:

  • 36 فیلامنت
  • 48 فیلامنت
  • 72 فیلامنت
  • 144 فیلامنت
  • و…

ویژگی های نخ FDY

به طور کلی از ویژگی های نخ FDY می توان به نمرات قابل تولید بسیار متنوع آن اشاره کرد و علاوه بر آن دارای کلاس وزنی 9 تا 14 کیلوگرم می باشد. از نظر براقیت یا همان درخشندگی نیز در حال حاضر انواع نخ FDY به صورت برایت (Bright)، سوپر برایت (Super bright) و نیمه مات تولید می گردد. نخ ها از نظر تعداد فیلامنت نیز بسته به نمره آن از 24 تا 432 فیلامنت قابل تولید است.

امروزه کارخانجات و صنایع نساجی دارای قابلیت تولید انواع خاص نخ FDY نظیر نخ های کاتیونیک، فلورسنتی، HR، مولینه و… نیز هستند و همین موضوع نیز باعث افزایش کاربرد این نخ در صنعت پوشاک شده است. صنایع تولید پارچه پرده ای و پارچه رومبلی به صورت گسترده از انواع نخ های FDY در رنگ های متنوع استفاده می کنند زیرا نخ های FDY از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

بالا